«Du skal angre til du dør på alt du ikke gjør». Med dette sitatet fra Nordahl Grieg avsluttet Stig Hjerkinn Haug høstens andre Lunsjpåfyll om kreative møter.

Hjerkinn Haug kommer fra firmaet StigogStein, som i over 25 år har jobbet tett på bedrifter og organisasjoner for å få dem til å tenke kreativt og finne nye ideer. Mye av dette er metodikk som også studentforeninger kan lære mye av. Her er noen av tipsene Hjerkinn Haug delte under foredraget sitt.

Les også tipsene fra høstens første Lunsjpåfull: Inkludering av nye medlemmer

Nordmenn er eksperter på å være vanedyr – vi liker hverdager og alminnelighet. Mesteparten av tiden, enten det er på jobb eller skole, går med til å gjøre det samme om igjen. Dette er lurt for å øke produktivitet og effektivitet, men kan også være et hinder for å tenke nytt og komme med nye ideer.

Få kreativiteten til å blomstre

Det første som må til er å komme opp med en idé. I denne fasen gjelder det å legge bort alt som kan bremse prosessen. Ikke tenk på hva som er mulig eller ikke. Prøv å finne noe annerledes, nytt og uprøvd. Det første vi gjør når vi kommer på en ny idé er å automatisk analysere og finne unnskyldninger for hvorfor det ikke er mulig. Her er det viktig å se seg rundt i rommet, gå en ny vei og ikke tenke på hva andre mislykkede aktører har gjort før.

«De fleste av oss plasserer oss komfortabelt i sonen for hva som er mulig, og er redd for å bevege seg nærmere skillelinjen.»

«Når sist var dere så uenige under et styremøte at dere kastet stoler på hverandre?», spurte Hjerkinn Haug. Han mener at vi altfor ofte går inn i styremøter med et ønske om å bli enige så fort som mulig. Dette hindrer kreativitet og nye ideer.

Når ideen er på plass må den deles

Del den med andre i foreningen, med medstudenter, sponsorer og andre interessenter. Bruk nettverket deres aktivt! De fleste er høflige og hører på ideer selv om de ikke egentlig har lyst. Utnytt dette! Det er viktig å skryte av de tingene dere har lyst til å få til, for å presse dere selv til å faktisk gjennomføre.

lunsjpafyll_2_1

Stig Hjerkinn Haug under foredraget om kreativitet. Foto: SiO Foreninger / Linn Seime Pettersen

Først etter at man har bestemt seg for å gjennomføre ideen og bli med, kan man starte på analysen. Det er ikke nødvendig å kunne alt om et tema før man setter i gang. Noen ganger kan det å komme fra utsiden være positivt for å løsrive seg fra rammene og fastlåste tankemønster. Det er imidlertid lurt å studere målgruppen for arrangementet eller produktet deres, og finne ut hva som treffer denne gruppen.

Hva som er mulig å få til

Det går et tydelig skille mellom hva som er mulig å få til og hva som ikke er det. De fleste av oss plasserer oss komfortabelt i sonen for hva som er mulig og er redd for å bevege seg nærmere skillelinjen.

For å lykkes med nye ideer er det viktig å være litt risikovillige, utholdende og bevege seg ut av komfortsonen. Man må få opp frekvensen på nye ideer, kaste seg ut i det og eventuelt prøve på nytt om det ikke fungerer. Det dummeste man kan gjøre er å la være å prøve.

«Når man lykkes er det mange som mener det er flaks.»

Når man lykkes er det mange som mener det er flaks. Det er imidlertid forsket mye på flaks, og flaks er ikke tilfeldig. De med mest flaks i livet er nysgjerrige mennesker.

Som avslutning på foredraget oppfordret Stig til å studere barn. Barn er kreative og nysgjerrige, og trenger ikke bruksanvisninger og kjøreregler for å utforske og være kreative. Når de får et blankt ark begynner de å tegne, uten å spørre hva de skal tegne. Innimellom kan det være lurt å legge bort analytisk tenkning og strukturer for å finne frem til de beste ideene.

Lunsjpåfyll er et arrangement SiO Foreninger arrangerer for foreningsaktive. Et kort foredrag om et nyttig tema serveres sammen med lunsj og kaffe. Lunsjpåfyll holdes 1-2 ganger i semesteret. 

Les mer om Oslos foreningsliv på Foreningsbloggen.no.

Legg inn en kommentar

Kategori

Arrangement, Nyttige tips