Vi satt med en fantastisk idé om å starte Norges eneste feministiske studentmagasin. Så fikk vi enda en fantastisk idé – vi ba folk om å fønde oppstarten.

Av Julie Odner Sigurdsen og Hedda Solløs

Det er ikke lett å lansere noe nytt, hovedsakelig fordi du ikke har noe gammelt og konkret å vise til når du søker om penger. Søknadene blir fulle av floskler om hvor mye en vil få til, hvor mye prosjektet trengs, og hvor mye engasjement en har. Så hva gjør du? Jo, du går til folk vet hva du kan – folk som har «trua» på deg. Så ber du dem om å fønde deg på foend.no.

Foto: Guro Torget

Pangstart for FØNIKS Foto: Guro Torget

Vi i Feministisk forum satt med en god idé som vi visste at folk ville ha, men trykk- og distribusjonskostnader er dyrt i Norge, og vi ville lansere magasinet gratis. Vi kunne selvfølgelig lansert magasinet på nettet, men vi ville at vi skulle synes på campus. Våre trofaste følgere ville finne oss uansett. Mye av poenget med FØNIKS er jo å synes for alle de som kanskje ikke erklærer seg som feminister, men som selvfølgelig synes at «likestilling er et supert tiltak» og som kan være interessert i konkrete feministiske debatter og problemstillinger.

Crowdfønding er riktignok ikke for alle; dette er ren gambling. Du må sette deg et eget mål, og når du ikke dette målet blir ingen penger utbetalt. Du kan velge en periode så lang som du selv ønsker, men det er ikke sikkert det hjelper å ha en lang oppsamlingsperiode. Jo lenger kampanjen varer, jo flere vil kanskje vente med å fønde, og det kan igjen føre til at folk vegrer seg mot å fønde et prosjekt som har hatt få føndere i flere uker.

Det krever også en enorm oppfølging og PR-vilje. Vi brukte våre kontoer på sosiale medier, og gjorde et siste støt før fristen med å henge opp plakater i Oslo. Det viste seg at mange hadde trua. Folk med tusenvis av følgere på twitter tweetet i vei om disse engasjerte feministstudentene fra Oslo som skulle – jeg gjentar – lansere Norges ENESTE feministiske studentmagasin. Folk donerte alt fra 20 kroner til nesten 1300 kroner. Til sammen fikk vi 88 donasjoner, samlet inn 1000 mer enn målet, til sammen 21 000 kroner, og dette kun i løpet av 18 dager.

Foto: Guro Torget

Føndingen gikk over all forventning Foto: Guro Torget

Fønding er en genial måte å skape engasjement rundt et prosjekt. Følgere fikk eierskap til prosjektet vårt gjennom føndingen, og en crowdføndingkampanje er i seg selv et PR-stunt. Vi er for evig takknemlige til de som både føndet oss, og de som delte vårt budskap. Uten disse menneskene hadde FØNIKS stått igjen som en ribba fugl uten vinger, uten mulighet  til å komme særlig langt. Men skal man begi seg ut på dette så må man vite at noen har tro på prosjektet, holde nervene i sjakk, og ha hodet på rett sted. Har man det, anbefaler vi foend.no, Kickstarters norske lillesøster, på det varmeste.