Da jeg tok over Start UiO var vi 5 personer. Nå har vi vært over 20 i mer enn et år. Til tross for det har jeg dessverre ingen fasitsvar på hvordan man får foreningen til å vokse, men jeg kan forsøke å forklare hva jeg tenkte og hva vi gjorde for å få det til.

Av Andreas Gorm Tungland, leder for Start UiO.

Andreas Gorm Tungland

Andreas Gorm Tungland

For litt over to år siden bestemte jeg meg for å bli leder i Start UiO. Et år senere ble jeg det. Jeg husker at jeg følte jeg tok over på et skikkelig kjipt tidspunkt. Det siste året hadde rekrutteringen blitt gjort dårlig og vi var bare rundt fem personer igjen i organisasjonen (der jeg visste at tre av disse ville slutte til sommeren). Det var rot i økonomien, få personer på universitetet visste om organisasjonen og ingenting av rutiner vi hadde fra før var blitt skrevet ned noen plass.

Det høres kanskje litt rart ut, men jeg ble skikkelig motivert av det.

For at en studentorganisasjon skal vokse må man være noen i foreningen som har skikkelig lyst til at organisasjonen skal bli større og man må også ha innsatsviljen til å gjøre noe med det. Dette mener jeg er den aller viktigste grunnen til at vi vokste så fort som vi gjorde.

Les også: De er kanskje små, men det skorter ikke på ambisjonene i Start UiO

«For litt over to år siden bestemte jeg meg for å bli leder i Start UiO. Et år senere ble jeg det»

Du har skikkelig lyst, men hva skal du egentlig gjøre?

For det første anbefaler jeg å melde seg på SiO Foreningers rekrutteringskurs. Det var der jeg plutselig fikk øynene opp for hvordan de store foreningene hadde systematisert opptaket til foreningen på en helt annen måte enn de mindre foreningene. Jeg tror nemlig de aller fleste større foreninger allerede har funnet ut hvordan de får tatt opp nye medlemmer på en grei måte, og holder seg til denne. De har en slags oppskrift som følges hvert år og semester.

Men selv om de store foreningene allerede har et system som virker, er det ingen grunn for at det ikke går an å lage et fungerende system i mindre foreninger. Og selv om store foreninger tar mye plass er det fortsatt plass til enda flere, uansett hvilket lærested i Oslo du befinner deg på. Jeg ble spesielt motivert til å gjøre dette da kursholderen fra SiO sa at “dere klarer aldri å konkurrere med de store foreningene om plakatplass. De kommer bare til å utkonkurrere dere og henge over plakatene deres”. Selvfølgelig var det akkurat dette vi gjorde, og det gikk faktisk bedre enn forventet.

Lag deg et bilde av hvordan foreningen skal være

Det er lett å få foreningen til å vokse, men vanskelig å gjøre den stabilt stor. Det er mye som blir annerledes når foreningen blir større. Dere trenger mer penger, flere samarbeidspartnere, flere sosiale sammenkomster for at medlemmene deres skal bli kjent, en bedre struktur for kommunikasjon, flere verv og ansvarsområder, en plan for erfaringsoverføring osv.

Når foreningen vokser, bør kanskje styret gjøre det samme?

Når foreningen vokser, bør kanskje styret gjøre det samme?

Jeg kunne skrevet mange sider om alle disse tingene, men det får bli en annen gang. I første omgang tror jeg bare det er viktig at man tenker igjennom hvordan man vil at foreningen skal bli når man har fått den til å vokse. Hvordan vil dere at styret skal se ut? Skal dere ha 3 personer i styret eller 5? Skal det være prosjektgrupper ved siden av styret som har egne prosjektledere? Hvem bør være prosjektledere? Hvor skal dere få penger til dette? Har dere noen som kan ta ansvar for og forvalte pengene?

Spørsmål som dette kan det være lurt å ha svar på allerede før man begynner å ta inn nye medlemmer. Det gjør det også lettere for dere å svare på spørsmål som “hvilke folk vil dere ha inn i organisasjonen?” og “passer denne organisasjonen for meg?”. Poenget er at dere må ha noe klart som de nye medlemmene kan drive med, ellers vil de fort kjede seg og gå til foreningen.

Det er mye som blir annerledes når foreningen blir større

Gå hardt ut

De større foreningene har mer resurser enn dere. De har flere medlemmer og mer penger. Dersom dere for eksempel vil stå på stand hver dag i en hel uke er dere nødt til å stå de samme personene hver dag, mens de større foreningene kan rullere på det og gjerne bare stå der i noen timer hver. Slik er det bare. For å konkurrere må dere legge mye mer tid i det og bruke en mye større del av pengesekken deres på markedsføring og rekruttering.

Vi hadde for eksempel det første skikkelig store opptaket sist sommer. Da stod vi gjennom hele fadderuka på Frederikkeplassen med telt, uka etter gikk vi i forelesninger og viste en video vi hadde laget. Vi hang opp plakater på hele universitetet og gikk plakatrunder (for å sjekke at ingen hadde hengt over) minst en gang til dagen, vi spanderte pizza på alle som møtte opp på informasjonsmøte og vi hadde en egen plan for markedsføring på nett. Jeg tror faktisk ikke det er så mange av de små foreningene som er klar over at det kreves såpass mye for å få foreningen til å vokse.

Tenk over medlemmenes motivasjon

Den sommeren rekrutterte vi 14 nye medlemmer. Det høres kanskje ikke så mye ut, men det var en tredobling av foreningen. Og det beste er at de aller fleste er fortsatt med. Noen tok på seg store og ansvarsfulle oppgaver med en gang, mens andre har tatt på seg mindre oppgaver, men er kanskje først og fremst med for å lære og være med i et tverrfaglig studentmiljø. Medlemmene dine har forskjellige motivasjoner for å være med, så det er viktig at du prøver å legge en plan for hvordan du skal sørge for at alle trives.

Det kommer til å kreve mye av dere, men det er som sagt ikke umulig å bli større. Sørg for at dere har en plan på hvordan dere vil at foreningen skal bli, ha en like stor rekruttering som de større foreningene og bruk det til deres fordel at dere er supermotiverte.

Medlemmene dine har forskjellige motivasjoner for å være med, så det er viktig at du prøver å legge en plan for hvordan du skal sørge for at alle trives.

Jeg tar gjerne en kaffe eller svarer på spørsmål dersom noen lurer på hvordan vi gjorde ting i detalj. Ta kontakt på andygorm@gmail.com.

Legg inn en kommentar

Kategori

Foreninger, Gjesteblogger, Nyttige tips