Linn Seime Thistel

Av Linn Seime Thistel, rådgiver i SiO Foreninger. Linn holder kurs om rekruttering og inkludering for foreningsaktive.

Her er noen enkle tips som gjør det lettere å sørge for at det dere gjør på stand gir uttelling. 

1) Få kontaktinformasjon fra interesserte

Mange vi snakker med sier at de ikke tar inn kontaktinformasjon til interesserte, men heller ber dem like foreningens Facebook-side eller bli med i en Facebook-gruppe. Vår erfaring er at dette fører til mange passive «støttemedlemmer», og muligheten for å følge opp er dårlig. Ved å ta inn kontaktinformasjon kan dere følge opp direkte, og sørge for at alle interesserte får med seg når infomøtet holdes.

Her er et skjema dere kan bruke for å ta inn kontaktinformasjon: Interesseskjema som Word-fil || Interesseskjema som PDF-fil

2) Planlegg hvem og hvor mange som skal bemanne standen

Det er slitsomt å stå på stand i fire timer i strekk. Om dere har nok frivillige til å dele dagen opp i to økter vil det være mye lettere å være «på» så lenge dere står på stand. Jeg pleier å anbefale å være to eller tre på standen samtidig. Det er både hyggeligere for dere og gjør standen mer tilnærmelig at man ikke står alene, og for mange personer kan gjøre standen rotete og gjengete. Det finnes imidlertid noen unntak, hvor foreninger har stor suksess med å stille med mange frivillige. Da er det to elementer som er viktig å huske på: dresscode og å huske at man er «på jobb» (se punkt 3 og 4).

3) Dresscode

Kle dere på en måte som bygger oppunder hva foreningen gjør, og viser at dere hører til. Dersom foreningen har uniform eller forenings-t-skjorte skal dere selvfølgelig gå med det. Om dere ikke har uniform kan dere bli enige om å kle dere på en spesiell måte eller med spesielle farger slik at de besøkende skjønner at de kan spørre dere. Ønsker dere å være enda tydeligere? Lag buttons i foreningens farger som sier «spør meg!», eller få alle på standen til å gå med partyhatter (sistnevnte fungerer best dersom dette er et relevant hodeplagg for foreningen).

4) Vær på jobb

Denne dagen kan avgjøre hvor mange nye medlemmer foreningen din får, som igjen kan avgjøre hvordan driften blir det neste semesteret. Bruk denne muligheten godt! Om dere sitter bak bordet og er mer opptatt av hverandre eller mobilen deres, kan dere like gjerne bli hjemme. Hold fokus utover mot de besøkende, smil og få øyekontakt med de som går forbi. Om du skal stå på stand med en du ikke har sett på lenge bør dere møtes ekstra tidlig for å rekke å snakke fra dere.

5) Lag klar en informasjonsepost på forhånd

Når man har stått på stand i flere timer er man gjerne sliten, og ønsker å «bare være ferdig med det». Å være kreativ og skrive en god informasjonsepost kan virke som å klatre opp et fjell. Derfor bør dere allerede ha laget denne eposten! Da er det kjapt å legge inn alle epostene dere har samlet inn i løpet av dagen (for all del: husk å bruke «blindkopi»!), og trykke send.

Her er et forslag til hvordan en slik informasjonsepost kan se ut: Eksempel på informasjonsepost til interesserte

I tillegg til dette er det en del andre ting dere bør tenke på: skape et spennende og engasjerende innhold på standen, hvordan dere skal snakke med interesserte, sørge for at standen skiller seg ut fra de andres, planlegge hva dere trenger av materiell til å dele ut, og bake nok kake, for å nevne noe. Kanskje har dere kontroll på dette allerede? Topp! Hvis ikke anbefaler vi at dere går på kurs hvor man lærer å planlegge og gjennomføre rekruttering. Onsdag 15. august 2018 holder vi også et Lunsjpåfyll om rekruttering, for alle foreningsaktive i Oslo. Les mer her!

Legg inn en kommentar

Kategori

Arrangement, Semesterstart