Av Merete Grimeland, kursholder på SiO Foreningers kurs i kommunikasjon og markedsføring

Da jeg startet min tid som frivillig ble jeg med i PR–gruppa i filmklubben Cinema Neuf. Vi var fire stykker, og vi byttet på å lage plakatene (og å henge dem opp, men det var ikke så gøy…) Dette var høsten 2007. Facebook var på vei inn, og Underskog og en rekke andre kulturkalendere gav så mange ekstra muligheter for å spre filmvisningene våre at det nesten var overveldende. Jeg følte at jeg ikke fikk lagt ut visningene på mange nok steder. Vi hadde en standard rutine som tok utgangspunkt i at plakater var hovedkanal. Vi hadde også et programblad som vi lagde i starten av hvert semester for å vise frem programmet vårt. Men selv om vi brukte både plakater og sosiale medier var det ikke så mange som kom på visningene våre.

Vi fortsatte arbeidet videre som før, men våren 2008 var det en modig sjel som bestemte seg for å begynne å spørre publikummerne våre hvordan de hadde fått vite om visningene våre. Noen hadde vært på visning før og likte at filmene ble vist på filmrull, andre likte bare den spesifikke filmen som ble vist den kvelden, mens andre var der fordi de kjente noen av oss i styret. Det var ikke så mange som hadde sett plakatene våre.

Derfor: Tips 1: Sjekk hvordan folk har fått høre om deg!

Vi brukte det vi lærte av å spørre publikum til å jobbe videre med promotering av visningene våre. Men det var likefult mye arbeid, og overveldende å få det til. Vi hadde to visninger i uka, så det å skulle rekke å benytte alle mulighetene til markedsføring som var der ute to ganger i uka var ganske vanskelig. Vi hadde i alle fall lært oss en ny ting, det var å høre med de som kom til oss hvordan de hadde fått høre om oss.

Senere var jeg med på kurs hos SiO i kommunikasjon og markedsføring. Her kan det nevnes at ting har utviklet seg sånn at jeg holder dette kurset selv i dag. Men, uansett. Den overveldende følelsen jeg hadde i forbindelse med alt arbeidet som skulle gjøres hver eneste gang, ble litt mindre etter kurset. For en av de tingene som jeg syns var mest nyttig for meg var en mal for en markedsføringsplan.

Et av de viktigste punktene på den planen var MÅL:

  • Hva var det vi ville oppnå for hvert arrangement vi hadde?
  • Hvor mange ville vi skulle komme?
  • Ville vi at noen av de som kom også skulle bli frivillige i foreningen?
  • Ja, hva måtte vi i så fall gjøre?

Tips 2 er derfor: Planlegg hvordan du skal promotere!

I dag syns jeg markedsføringsplanen er enda mer nyttig enn før, for mengden kanaler vi kan promotere gjennom blir bare større og større. Ved å bruke planen som verktøy må man tenke over hvem det er man vil kommunisere med, og hvor de er. Alle kanalene er kanskje ikke relevante lenger, og arbeidsmengden kan bli litt mindre og enklere. Etterpå kan man også se på arrangementet og planen i sammenheng, å finne ut om man oppnådde det man var ute etter. Hvis man ikke gjorde det så bruker man kunnskapen man har fått  til å gjøre det bedre neste gang.

Planen kan du laste ned her. Hvis du kjenner at du gjerne skulle lært mer om å jobbe med markedsføringsplanen, og om evaluering av resultatene, da kan jeg fortelle deg at det går vi gjennom på kurset i kommunikasjon, markedsføring og sosiale medier.
Lyst til å være med? Meld deg på da vel.

1095094_10153121643040253_764975459_nMerete driver selskapet World Wide Narrative sammen med Therese Byhring. Har blant annet jobbet med studenter gjennom nattens helter og rektors utfordring. Alt hun har lært gjennom frivillig arbeid ved UiO bruker hun hver dag.

Bli med i samtalen! 1 kommentar

  1. […] Er du interessert i å vite litt mer om regnskap for små foreninger har vi et blogginnlegg om det her, og vil du lese mer inngående om bruk av markedsføringsplan finner du det her. […]

Kommentarene er stengt.

Kategori

Gjesteblogger, Kurstilbud

Tags

,